Mezinárodní obchod máme v krvi

"Exportérům poskytujeme financování nových projektů, minimalizujeme exportní rizika a dáváme neocenitelné rady o solventnosti jejich obchodních partnerů,“ říká v rozhovoru Michal Gabriel, Managing Director společnosti Bibby Financial Services.

Můžete nám představit Bibby Financial Services v České republice?

Jsme největší nezávislá factoringová společnost, která poskytuje provozní financování malým a středním podnikům. Naše společnost v České republice působí pod hlavičkou Bibby Financial Services od roku 2007 a příští rok oslavíme 10-leté výročí na trhu.

Naše financování vždy přizpůsobujeme potřebám a podnikatelské situaci klientů – od regresního factoringu, přes ochranu proti platební neschopnosti odběratelů, až po strukturované financování výroby na míru.

Bibby má 40 poboček ve 14 zemích, proto je pro nás zajímavým cílovým segmentem financování exportérů, kde využíváme naše znalosti o jednotlivých trzích.  V exportu jsme v Česku meziročně vyrostli o 67 % a více než 100% růst zaznamenal i náš bezregresní factoring.

Lze tedy říci, že je Bibby expertem na export? Jaké služby pro exportéry nabízí?

Mezinárodní obchod máme v krvi a pramení z naší vlastní podnikatelské zkušenosti, jelikož naše sesterská společnost již více než 200 let provozuje námořní přepravu.

Exportérům poskytujeme financování jejich nových projektů, minimalizujeme exportní rizika a dáváme neocenitelné rady o solventnosti jejich obchodních partnerů – při domácí i zahraniční expanzi. Podnikatelé se tak nebojí nových trhů, jazykových bariér ani kurzových rozdílů.

Jak exportní factoring funguje?

Velmi jednoduše – po dodání zboží nebo služby svému zákazníkovi zašle exportér kopii faktury do Bibby. Na účet exportéra zašleme během 24 hodin zálohu až do výše 90 % hodnoty faktury. Jakmile nám zahraniční odběratel fakturu uhradí, posíláme doplatek na účet exportéra. Samozřejmě v případě exportu doporučujeme a zajišťujeme i ochranu proti platební neschopnosti či nevůli zahraničního odběratele ve formě bezregresního factoringu.

Jaká doporučení máte pro začínající vývozce jako specialisté na financování exportu?

Zjednodušeně můžeme začínajícím exportérům doporučit 4 následující kroky:

Zjistěte si co nejvíce informací o destinaci, kam chcete exportovat. Vezměte v potaz všechny dovozní bariéry, kulturní rozdíly a specifika.
Odsouhlaste si dopředu podmínky INCOTERMS, abyste věděli, jaké přepravní a pojišťovací náklady vás čekají, a správně je zahrnuli do koncové ceny zboží či služby.
Zvyšte svou konkurenceschopnost i tím, že budete fakturovat v místní měně nebo měně v dané ekonomice běžně používané.
A v neposlední řadě je třeba mít pro expanzi na zahraniční trhy dostatečné cash-flow, nejen pro neočekávané komplikace, ale i na pokrytí rozdílů v obvyklých splatnostech faktur.
U tohoto tématu zůstaňme, jak se dle vašich zkušeností liší platební podmínky v jednotlivých zemích?

Pokud zůstaneme jen v Evropě, tak rozdíly jsou značné. Dle našich statistik je například průměrná splatnost pohledávek 67-75 dnů v Itálii či Španělsku, kdežto ve Švédsku jen 30 dnů a v Německu dokonce jen 24.

Je ještě něco na co bych si v zahraničním obchodě měl dát pozor?

Například v Anglii je často zvykem požadovat takzvané testovací platební podmínky při zahájení spolupráce. A mnoho exportérů z Číny požaduje předplatbu ve výši okolo 30 % při vystavení objednávky a plnou úhradu před naloděním zboží. Rádi klientům objasníme specifika jednotlivých destinací.

Které jsou objemově nejvýznamnější cílové exportní destinace vašich klientů?

Asi byste očekával, že začnu vyjmenovávat exotické destinace, ale opak je pravdou. Objemově nejvíce naši klienti exportují do zemí, které jsou v bezprostředním okolí České republiky, jako jsou Německo a Rakousko, ze vzdálenějších například Itálie, Španělsko a Velká Británie. Samozřejmě nechybí ani exotické destinace, ale objemově to zatím nejsou velká čísla.

  • 40 kanceláří ve 14 zemích 
  • Celosvětově 9.500 klientů
  • 26 miliard poskytnutého financování
  • 326 miliard roční obrat našich klientů
  • Financujeme export do 124 zemí
  • Měsíčně jednáme se 150 000 odběrateli
  • Denně průměrně zpracujeme 17.266 faktur
  • 91% míra spokojenosti klientů (GfK 2015)

Článek vyšel v Hospodářských novinách 29.6.2016

29 července 2016


Zavolejte nám

Zavolejte nám ještě dnes 800 111 008

nebo