Snižte četnost opožděných plateb
Jak předejít a minimalizovat množství neplatičů
Přijímání plateb od zákazníků by mělo být jednoduchým a rutinním procesem, zvláště pokud máte nastaveny osvědčené interní postupy pro jejich kontrolu. Ač je váš fakturační proces sebeefektivnější, vždy bohužel naráží na klienty, kteří platí pozdě. Nebo hůř – neplatí vůbec.
Opožděné platby představují pro podnikání zbytečný náklad
S nedisciplinovanými plátci se setkal snad každý podnikatel a ani současný trend se z pohledu firem nejeví příliš optimisticky.
„Vzhledem k hospodářskému útlumu očekává v příštích 12 měsících téměř polovina společností ve střední a východní Evropě prodloužení průměrné doby splatnosti faktur,“ vyplývá z průzkumu „Barometr platební morálky“. Ten byl provedený v prosinci 2022 mezi 1300 podniky z Bulharska, České republiky, Maďarska, Polska, Slovenska a Turecka úvěrovou pojišťovnou Atradius.
„28 % podniků za posledních 12 měsíců zažilo problémy s úhradou svých pohledávek,“ potvrzuje výsledky průzkumu také jeden ze závěrů zprávy Bibby Financial Services „SME Confidence Tracker“, provedený v loňském roce.
Efektivní platební proces
Existuje několik jednoduchých kroků, které můžete udělat, aby se vaše podnikání vyhnulo nepříjemným důsledkům spojeným s opožděnými platbami od vašich zákazníků. Pamatujte, že za vaše dodané zboží a poskytnuté služby máte nárok na jejich zaplacení.
Chcete-li přimět zákazníky k rychlému uhrazení vaší pohledávky a snížit dopady pozdních plateb na vaše podnikání, měli byste:
- informovat se o svých zákaznících a prověřit jejich bonitu ještě před dohodnutím platebních podmínek;
- definovat penalizační poplatky za opožděné platby;
- domluvit jiné možnosti úhrady, například 50 % předem a 50 % po dokončení služby;
- ujistit se, že vaše interní procesy fungují rychle a efektivně a faktury odesílat včas;
- začít vymáhat dlužné částky ihned, jakmile nadejde datum splatnosti;
- udržovat aktuální evidenci plateb, abyste odhalili případné problémy a včas mohli podniknout kroky k jejich řešení.
Snížení dopadu opožděných plateb
Zkraťte čas potřebný pro řešení opožděných plateb od zákazníků tím, že budete mít:
- Srozumitelné obchodní podmínky: Po dohodě se zákazníkem zašlete své obchodní podmínky k jejich schválení. Čím budou stručnější, tím lépe. Přispěje to k jejich rychlejšímu schválení.
- Efektivní fakturaci: Dodržujte standardní formát faktury s kompletními údaji. Nezapomeňte uvést číslo faktury, splatnost a preferovanou platební metodu.
- K faktuře přiložte všechny doklady, které váš nárok na fakturaci prokazují (dodací list, CMR, předávací protokol a podobně).
- Ujistěte se také, že dokument zasíláte správné osobě.
Jak se vyhnout a minimalizovat neplacení
Pro zachování zdravé finanční politiky vašeho podnikání byste měli:
- posílat včas upomínky, neprodleně několik dní po splatnosti faktury;
- zavolat zákazníkům a neformálně si s nimi pohovořit, abyste zjistili důvod opožděné platby;
- dohodnout se na vyřešení problému a vysvětlit, jakým způsobem budete vymáhat pohledávku;
- změnit frekvenci fakturace - pro některé zákazníky může být vhodnější fakturovat týdně, a nikoli měsíčně;
- vyčíslit penále za opožděné platby, což slouží jako účinné odstrašující opatření proti pozdním platbám;
- zvážit financování pohledávek pro zrychlení cash flow, v rámci kterého lze taky sjednat ochranu před jejich nezaplacením;
- zvážit dočasně změnu platebních podmínek.
Zajímavé články

Faktoring a jiné zdroje financování firem
Zjistěte, jak si faktoring stojí ve srovnání s úvěry, leasingem či dotacemi a jak zajistit stabilní cash flow pro váš podnik.
Přečíst
Praktické rady pro optimalizaci nákladů ve firmě
Zjistěte, jak efektivně minimalizovat výdaje vaší firmy
Přečíst
Řízení firemního cash flow
Objevte tipy na efektivní řízení plateb, kontrolu pohledávek a možnosti financování prostřednictvím factoringu.
Přečíst