V Bibby Financial Services jsou klíčem k úspěchu zaměstnanci

"V Bibby Financial Services jsou klíčem k úspěchu zaměstnanci," říká Michal Gabriel, Managing Director Bibby Financial Services, a.s. Jakou roli ve firmě hrají právě zaměstnanci a jaké vzdělání jim firma nabízí? To vše v následujícím rozhovoru.


Jakou roli hrají ve Vaší firmě lidé?

Jsme rodinná firma s velmi autentickou firemní kulturou a hodnotami. Již přes 200 let se u nás předává z generace na generaci zkušenost s osobním a flexibilním přístupem k zákazníkovi. Jsme přesvědčeni, že skvělý klientský servis nejde nařídit formou směrnic – je to o našich lidech, kteří jsou klíčem k úspěchu. Rozvoj našich zaměstnanců je proto základním stavebním kamenem naší firemní kultury.

Nejlépe to demonstruje naše interní logo známé jako „Three Cs“. Na něm zaujímají naši zaměstnanci první místo. Jsme přesvědčeni, že když dáme důvěru a podporu našim zaměstnancům (colleagues), oni předají svou péči a profesionalitu našim klientům (clients) a následně se dostaví výsledky (contribution).

Takže investujete v první řadě do zaměstnanců?

Ano, jsme „people business“, technologie jsou až na druhém místě. Pomáháme firmám, snažíme se individuálně porozumět každému klientovi a budujeme s ním partnerský vztah. Máme zkušenost, že cesta k duši zákazníka vede jen přes kvalitní profesionály a vynikající servis. A každoroční nezávislé průzkumy klientské spokojenosti nám potvrzují, jak moc si kvality naši zákazníci cení.

Pro dlouhodobý vztah s klientem se nám tedy vyplatí investovat do zaměstnanců a maximálně je podpořit, aby měli ve své roli ty nejlepší znalosti a dovednosti a aby se v Bibby mohli realizovat. Rozdíl mezi konkurenty ve stejné branži nakonec dělají právě a jen lidé.

Jaký máte ve vzdělávání systém?

Pro klíčové pozice jsme vyvinuli vlastní tréninkové moduly na období prvního roku spolupráce, kdy know-how předáváme postupně a teprve po vstřebání základů prohlubujeme souvislosti. Poskytujeme zaměstnancům podporu ve skládání mozaiky krok po kroku, aby každý nejen dokonale ovládal svoji práci, ale také vazbu s ostatními týmy.

Nezapomínáme ani na rozvoj lídrů jednotlivých týmů, podporujeme je v manažerských dovednostech a ve vytváření inovativní atmosféry, která firmu neustále posunuje kupředu.

Kombinujeme interní i externí vzdělávání. Pro jednotlivé role máme v Bibby také vlastní zkušené experty, kteří ochotně předávají své znalosti služebně mladším kolegům a tím současně rozvíjí i sebe.

Co mohou v Bibby očekávat noví kolegové po nástupu?

Pro každého nově příchozího zaměstnance chystáme adaptační plán přímo „na tělo“, zohledňujeme jeho dosavadní znalosti a zkušenosti. Máme výbornou zkušenost s rolí tzv. patrona, který nového kolegu provází prvními měsíci a zasvěcuje do všech detailů přímo při práci. Dá se říci, že od prvního dne po nástupu jde u nás nováček z náruče do náruče. Kombinujeme školení s interními lektory, e-learningové moduly a učení za podpory patrona v terénu.

Jste mezinárodní firma, spolupracujete v oblasti vzdělávání i s vašimi zahraničními pobočkami?

Jednoznačně – máme 50 poboček na 4 kontinentech a v rámci naší globální komunity si vyměňujeme zkušenosti na pravidelných odborně zaměřených fórech. Kolegy také vysíláme na stáže do zahraničních týmů, kde načerpají inspiraci a přináší na domácí půdu nové nápady.

Jak vzdělávání plánujete?

Každý z nás si dvakrát ročně se svým manažerem odsouhlasí nejen pracovní cíle, ale také svůj osobní rozvoj. Jdeme tedy cestou vlastní iniciativy a individuálních potřeb, které slaďujeme s týmem a firemními cíli.

Kromě individuálních rozhovorů mohou všichni své preference a přání vyjádřit také v každoročním průzkumu spokojenosti zaměstnanců, což je pro nás další impuls. Samozřejmostí je také princip otevřených dveří, kdokoliv může za svým manažerem či za mnou přijít s jakýmkoliv podnětem. Nejlepší inovace na úrovni regionu každoročně také oceňujeme.

Využíváte v tréningu nové technologie?

Samozřejmě držíme krok s dobou, náš skupinový tým pro vzdělávání a rozvoj se zaměřuje mj. i na technologickou podporu a vyvíjí interaktivní digitální tréninky s animacemi a videi. Kombinujeme různé techniky, chceme nejen poskytnout informace, ale záleží nám i na způsobu učení.

Nechceme nudná školení, snažíme se, aby byla interaktivní, svěží, uživatelsky příjemná a také zábavná. Každý zaměstnanec má přístup do e-learningové zóny na firemním intranetu a absolvuje vybraný kurz, když má na něj čas a chuť. Při našich workshopech dbáme na interaktivitu jako podmínku efektivního učení ve smyslu: „Slyším a zapomenu. Vidím a zapamatuji si. Udělám a pochopím“.

Podporujete v Bibby kariérní růst?

Posun na karierním žebříčku napříč firmou je u nás velmi častý a podporovaný. Většina našich manažerů s úsměvem vzpomíná na své začátky na nižších pozicích. Pro talentované a pracovité kolegy, kteří by v budoucnu rádi směřovali na jinou pozici, máme speciální aspirační moduly, jejichž prostřednictvím se s předstihem mohou připravit na novou roli. V našem týmu nejsou výjimkou kolegové, kteří si postupně úspěšně prošli i 4 různými pozicemi.

A jaká je odezva vašich zaměstnanců?

Lakmusovým papírkem spokojenosti je náš pravidelný zaměstnanecký průzkum „Involving You“. V posledních třech letech se nám společně daří výsledky posunovat správným směrem, máme skvělý tým, který si kromě každodenního nasazení dokáže udělat i čas sám na sebe, což je důležité.

Pozitivní zpětnou vazbu máme také od „kolegyň maminek“, které se po mateřské dovolené rády vrací co nejdříve alespoň na částečný úvazek zpět ke svému týmu.

Internal values

Zmíním i jednu zpětnou vazbu zvenčí – Bibby Financial Services letos obsadila v prestižním Britském žebříčku nejlepších zaměstnavatelů „The Sunday Times 100 Best Companies to Work for“ neuvěřitelnou 31. pozici!  Velmi si toho vážíme a dále nás to povzbudilo v úsilí být skvělým místem pro práci.

Rozhovor byl publikován v Jobmagazín 03/2016

Posted by on 05 srpna 2016.