Drtivá většina exportérů obchoduje s Evropskou unií.

Téměř 98 % exportérů vyváží své služby nebo zboží do Evropské unie. Na mimoevropský trh si však troufne pouze necelá čtvrtina exportujících malých a středních firem. Vyplývá to z údajů společnosti Bibby Financial Services, která se věnuje provoznímu financování.

Objem českého exportu kontinuálně roste, české firmy loni vyvezly zboží v hodnotě 3 617,6 mld. Kč s meziročním růstem o 14,0 procent. Malé a střední podniky (MSP) se na něm podílely přibližně z 50 procent. Drtivá většina komodit však mířila na osvědčené a prověřené trhy – na ty evropské. Mimo hranice EU exportuje pouze 23,5 procent MSP, které se věnují zahraničnímu obchodu.

„Většina podnikatelů sází na jistotu, na osvědčené trhy. Ale tato jistota nemusí platit vždy. Často se setkáváme s problémy pozdě proplacených faktur i v západní Evropě,“ říká Michal Gabriel, generální ředitel Bibby Financial Services.

Podle aktuálního průzkumu Asociace malých a středních podnikatelů (AMSP) se 62 % exportérů setkalo s problémy při proplácení pohledávky. Jak tvrdí AMSP, potíže na straně odběratelů měly především firmy, které exportují většinu své produkce.

Různé formy pojištění exportních pohledávek využívá pouze pětina vývozců. Od zajištění část z nich odrazuje byrokracie s ním související a také cenová náročnost nabízených řešení. „Přitom to není úplně přesný pohled. Například exportní factoring je velmi flexibilní služba, která nejen zajistí přístup k financím v řádu dnů, ale poskytne i garanci úhrady zahraniční pohledávky.

Factoring, kromě profinancování exportní příležitosti, navíc otevře dveře na cílový trh a pomůže tak zvýšit objem exportu,“ dodal Michal Gabriel. Do portfolia služeb factoringových společností patří totiž i zhodnocení bonity zahraničního odběratele, nebo podpora při prolomení jazykové a legislativní bariéry dané země.

Podívejte se na video s živým vstupem Michala Gabriela na ČT24 stopáž 12:12-16:00


Posted by on 31 srpna 2015.